onsdag 4 november 2009

Hoppträning

Nu är de vinter!
Jag hann ialf rida idag innan de blev för mkt snö, cleo går så bra nu! Pigg och glad!
Har trimmat henne två dagar, i mrg ska hon få en lång skrittur!

Hugo tar de fortfarande lugnt, i slutet på nästa vecka tänkte jag hoppa upp på han och känna hur han känns. I mrg ska jag ringa min kiropraktor och boka en tid till Hugo.

Måndagen den 16 nov börjar jag jobba på Hjelmskyl igen, de ska bli kul=)

Hade hoppträning på Hjelmskyl igår, hade en övning som jag har tagit från Peter Markne, en ganska så krävande övning, som är väldigt jobbig för hästen.
Men ryttarna och hästarna klarade de helt ok.

Övningen går ut på att få hästarna mer på bakbenen. Jobbar på volter både med rak och böjd häst, dom ska sätta sig på bakbenen, man ska tänka lite piruett. Men de är viktigt att inte fastnar för länge i den övningen, för de är väldigt jobbigt för hästen. efter volten ska man rida rakt fram på en oxer. Då har man dom i balans och mer på bakdelen och får då till 90 procent ett bra språng som är utvecklande för hästen.

Nästa träning kommer jag att ha övningar med mycket travhoppning, de kommer bli mycket styrketräning för hästarna nu för sånt har man inte så mycket tid för när våren och alla tävlingar drar igång.

Hade bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar