tisdag 24 november 2009

Tisdag

Har varit på Hjelmskyl hela fm idag, ridit 6 hästar. 3 st 3,5 åringar och 3 st 4a åringar. En av 3 åringarna red jag första gången förra veckan, han har tagit sig riktigt bra, var väldigt "trög" i början, och ngt ointresserad, men nu idag var han riktigt possitiv och han gick framåt. Det är detta som är så roligt med unghästar, blir framsteg så fort, och hela tiden.
Det som är viktigt tycker jag, om man har en häst som man uppfattar som trög är att inte börja använda mer skänkel för då kommer dom att "stänga" av till slut, är dom tröga, eller inte svarar när man går på med skänkel så är det för att dom inte förstår. Då handlar det om renodling, och repetion. Man går på med skänkel, lätt en gång, och svarar dom inte då så tycker jag att de är bättre man använder spöt en gång på rumpan och då svarar dom till 99 procent framåt. Då klappar man dom och repeterar. Jag börjar alltid i skritt. Detta har jag jobbat med nu 4 ggr. Och idag behövde jag inte använda spöt en enda gång plus att jag bara behövde nudda med skänkel när jag ville att han skulle gå framåt.

Det är så, att de är vi ryttare som gör hur våra hästar är och kommer bli i framtiden! En häst är inte okänslig för skänkel från början, utan de är vi ryttare som gör dom de. Dom vet ju inte från början att när man trycker dom i sidan betyder det framåt, utan det är de vi måste lära dom, alltså måste vi utgå redan från början med små hjälper. Svarar dom inte då, korrigera direkt.
Dom känner när en fluga sätter sig på dom och det reagerar dom på direkt, tänk på de ibland..

Gick bommar med nästan alla hästar idag, och sen hoppade jag gilmo, en av 4a åringarna som jag har tävlat hela sommaren och hösten. Malin, hannas syster har ridit honom ett par ggr, och shit vilken skillnad de har blivit på han. Kul. Riktigt riktigt fin har han blivit.
I mrg ska jag hoppa Centoo, 4a åringen som jag red finalen med i flyinge. Det ska bli kul=)
Ska även hoppa en 3 åring första gången i mrg, de kan bli spännande=)

Hade de bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar