onsdag 10 augusti 2011

låång uppdatering:)

Hade ute kiropraktorn på hästarna i förra veckan, alla var rätt så fina. Både Cleo och Hugos svagheter vet jag ju om och försöker förebygga spänningar och smärta så gott de går. Cleo är nästan alltid öm i sin vänsterbog, vilket jag försöker förebygga genom att stretcha efter varje arbetspass, använda 2 boots på varandra på de benet så hon sträcker ut de benet lite extra när jag tex longerar eller när hon går på bandet. Hennes bakknän är också en svaghet men dom kändes fina denna gång, så de kändes bra:)Bakknänen brukar jag linimenta 2-3 dgr i veckan och sedan låter jag henne gå rätt så mycket i uppförsbacke på bandet just för att bakknänen ska bli starkare och de verkar ju hjälpa:)

Hugo har sitt vänstra bakben som sin svaga länk, egentligen hela bakdelen men oftast behandlar Coco (kiropkraktorn) bara den vänstra delen, när jag skriver behandlar så är de med akupunktur jag menar. Cleo blev också behandlad med nålar i sin vänsterbog.

Ramido var fin, de ända coco sa om honom är att nästa gång hovslagaren kommer ska vi sätta på honom längre skor bak. Han har nämligen fått upp korset på något konstigt sätt vilket resulterar att han får mjölksyra fortare. Får han då längre bakskor så släpper han ner korset.

Jag har ute kiropraktorn på mina hästar ca varannan månad.
Coco såg står skillnad på dom sen förra gången, de är alltid kul att höra, att de går åt rätt håll:)

I fredags var jag iväg och dressyr tränande med Hugo, man inser verkligen då vad nyttigt de är även för hopphästen, tänk på de!
Som min tränare alltid säger:
- Nyckeln till framgång är att hästarna är bra ridna backen och ett tips är att lydighet inte är broms! Få hästen lydig i ett högre tempo..

I går var vi iväg på Pay and Jump i Köping, red på deras gräsbana. kul!
Ramido var felfri i båda starter. Och Hugo hade 4fel 110, kändes helt super så jag red 120 också, 4 fel där med, första gången han gick 120 och de kändes så bra:)

Lakritz börjar känna sig hemma, i veckan har han fått vaccinations spruta, vilket han inte gillade, han har blivit borstad varje dag och vi har börjat lekt lite med ett schabrak, det tyckte han var läskigt i början men nu kan jag kasta de över huvudet och på rumpan utan att han rör en fena! Jag tycker de är viktigt med miljöträning, att vänja dom med allt möjligt från början och vad som händer, att som då ska stå stilla!!
I förrgår var vi ute och gick för första gången ute på ridbanan, super snäll var han.
I veckan ska jag lägga på sadel för första gången, och sedan träns:)

Hoppas allt är bra med er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar