torsdag 10 september 2009

Hugo, planering

Var hos Kiropraktorn idag med Hugo, var lite orolig över att snubblar så dant med ena baknenet, men idag fick jag svar på de, så de känns bra. Han gjorde nämligen illa sig på kotan i våras och fick ett ganska stort sår. Stod då och vilade av det benet vilket gjorde att tåsträckan blev lite kort och bakknät blev då lite felbelastet. vilket leder till att han lätt rullar över med kotan (snubblar till) ser så himla onaturligt ut, men nu kommer hovslagaren imorgon, då ska vi fixa till det=) Jag skulle rida på som vanligt, det var bara bra så nu ska vi anmäla till rådgivande och träna på till det.

Träningsplaneringen för Hugo ser ut följande:
V.38 Ridas 3 dagar i padocken, löshoppa en dag.
V.39 Ridas en dag i padocken, ridas ut 2 dagar ( Måste få upp han lite kondition) Löshoppa en dag.
V.40 Ridas i padocken 2 dagar, ridas ut 2 dagar.
V.41 ""
V.42 VILA, träna lite på att "visa häst vid hand" och att ställa upp.
V.43 Ridas i padocken 2 dagar, ridas ut 2 dagar, Forts. jobba lite med att visa häst vid hand och uppställning. minst 2 dagar i veckan fram till 12/11

V.44 Ridas i padocken 2 dagar, ut 1 dag. löshoppa 1 dag.
v.45 ev. löshoppa en dag, det beror på hur han har hoppat etc. ridas i padocken 2 dagar, ut 1 dag.
V.46 Rådgivande på torsdagen 12/11.

Detta blir ju en preliminär planering, om han känns fin och allt flyter på som det ska kommer jag inte att köra lika hårt. det som är viktigt är att jag får honom att bjuda framåt, gå avspänt, och i en stabil form.

Efter rådgivande så kommer jag att hoppa in honom, sen får han gå på vintervila.


Cleo ska jag börja trava på hårt underlag nu en gång iveckan, ca 10 min. så de gjorde jag idag,
i morgon ska hon hoppa, tänkte travhoppa lite. sätter då upp ett räcke med travbom framför, och en oxer med travbom. Måste stärka upp hennes bakknän. Där är hon svagast just nu.

I morgon ska vi hoppa dom flesta hästarna på Hjelmskyl. Det blir kul=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar