onsdag 9 september 2009

Tisdag, onsdag

I går longerade jag Cleo, var i stallet på fm eftersom jag skulle jobba hela kvällen. Använder mig vanligtvis av en pessoalong. Det är en inspänning som är bra när hästar är svaga i bakdelen och har svaga bakknän, min veterinär säger att jag ska använda mig av en sån när jag longerar. Den är så att när hästen drar upp huvudet så sitter det en "grej" bakom hästen, precis under rumpan som trycker framåt så att hästen trampar under sina bakbenen. När hästen ger efter så släpper tryckt under rumpan. Den är kanon, man får hästen att jobba med bakbenen och genom ryggen.
Sen tycker jag även att en gogg är bra, för då kommer aldrig hästen bakom lodplanet, alltså hästens mule kommer aldrig "bakom hand".

Hugo fick bara gå i hagen.

Hästarna på Hjelmskyl red vi ut, gjorde även det idag. Körde mycket klättring idag, det stärker dom otroligt mycket, är också kanon för hästen bakknän, man får dom starka och hållbara!

Har även börjat igen med 2 treåringar, hanna rider just nu en hingst efter Dionysos ( tror att det stavas så) den ska gå på rådgivande nu i novemeber den ska även gå nu på breeders i oktober. Den gick 3 årstestet i våras och fick 8 or rakt igenom=) riktigt fin!

Jag har ridit Hjelmskyls egna uppfödning, efter Maolubet de pleville. Han är väldigt känslig och ska därför ta det väldigt försiktigt med honom. Han har en jätte fin mun, riktigt trevlig att rida.

I morgon ska dom vila, sen kör vi igen på fredag, då är det hoppning för dom flesta som gäller.

Idag ska jag köra konditionsträning med Cleo, det tycker hon är kul=)
Hugo ska jag rida lite idag, sen ska vi ha lite lastträning.

Har även lite träningar ikväll, 4a ponnisar. och sen ska jag hoppa en dressyr häst. En häst efter chapman.

Hade även träningar igår, gick riktigt bra. Hade tema rytm! Så vi jobbade med bommar framför hindrena, både i trav och galopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar